Smart med koncentrat

Inte bara idrottare utan också andra hälso­­medvetna dricker rödbets­juice. Koncentrat innebär att du kan dricka mindre och därför får mer för pengarna.

Rödbetsjuice dricks av många idrottare för att förbättra presta­tions­förmåga och åter­hämtning. För att slippa dricka en halvliter vid varje tillfälle brukar de flesta använda koncentrerad rödbets­juice.

Bra för kroppen och knoppen
Rödbetsjuice är också känt för att kunna sänka ett högt blodtryck. En mängd andra goda hälsoeffekter kan räknas upp för exempelvis hjärt-kärlhälsan, funktionen hos cellernas ”kraftverk” mitokond­rierna och magslem­hinnan. Det finns även studier som visar att rödbetsjuice ger bättre blodflöde till hjärnan så att du blir mer alert.

Att prestationsförmåga och ork ökar är bra inte bara för idrottare utan också för personer som av ålders- eller hälsoskäl har nedsatt tränings­förmåga.

Mindre mängd och billigare med koncentrat
Den som dricker rödbetsjuice av hälsoskäl, dricker oftast 1-2 dl om dagen. Varför inte byta ut den vanliga rödbets­juicen mot koncentrerad rödbetsjuice? Om den är koncentre­rad fyra gånger kan de flesta dricka den som den är utan att späda ut den. Du dricker mindre mängd och du får mer nyttigheter för pengarna. Smart!

Mycket grönsaker, frukt och bär ska vi äta, det säger Världshälso­organisa­tionen, WHO, och Livsmedels­verket. Att kombinera dem ökar de goda effekterna. Rödbetan innehåller massor med nyttiga ämnen, men ett av dem – nitrat – minskar om du kokar rödbetan. Ugnsbaka, råriv eller pressa till juice istället. Ibland kan osötade juicer också vara ett bra komplement när det är svårt att få i sig tillräckligt mycket grönsaker, frukt och bär.