Tre snabba om ingefära

Ingefära mot förkylning och magproblem

Rot med stark smak

Ingefära, Zingiber officinale, liknar ett högt gräs.Troligen växte den vild i Kina från början men odlas nu i alla tropiska regioner. Den tjocka, aromatiska roten, eller jordstammen, är en populär smaksättare och äts exempelvis färsk, inlagd eller torkad och mald till pulver.

I ingefäran finns bland annat vitamin B6, kalium och magnesium. Dessutom är den rik på andra bioaktiva och antioxidativa ämnen som gingeroler och shogaoler. Den flyktiga oljan zingiberol ger ingefäran dess karakteristiska arom.

Prova gärna att odla själv på fönsterbänken. Lägg en bit ingefära i en låg och bred kruka med jord, låt en liten del av ingefäran synas. Vattna och täck med plast med lufthål.

Ingefära mot förkylning och magproblem

Huskur mot förkylning

Att äta ingefära eller dricka en dryck med ingefära, gärna blandad med citron och kanske lite honung, är en vanlig huskur för att förebygga förkylningar.

En sund livsstil med bra kost, god sömn och motion gynnar immun­försvaret, samtidigt som stress gör att man blir sjuk lättare.

Många upplever att ingefära motverkar en hotande förkylning. Ingefärsextrakt har visats ha en luftrörs­vidgande effekt och dämpa allergisk luftvägs­inflammation vid försök med möss och råttor, vilket tyder på att ingefära kan vara verksamt mot luftvägsproblem.

Källor:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25420680
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23685048

Ingefära mot förkylning och magproblem

Illamående och magproblem

Traditionellt används ingefära mot illamående och problem med magen. Detta intresserade forskare som i en studie fann att ingefära påverkar cellsignaleringen och därmed det centrala nervsystemet. Därför ökar aktiviteten i mage och tarm, vilket motverkar illamående och dessutom är bra för matsmältningen.

Flera studier har visat att ingefära skyddar magslem­hinnan från skador, minskar produktionen av magsyra och bekämpar magsårsbakterier. Det innebär att inflammation och därmed risk för magcancer kan motverkas.

Källor:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27053918
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27158532