Prestationshöjande rödbetsjuice – tänk på det här:

Hur mycket och när?

Optimal mängd nitrat är 5-8 mmol vilket motsvarar 0,3-0,5 g. Den rekommenderade mängden att dricka är 5 dl vanlig okoncentrerad rödbetsjuice eller motsvarande mängd rödbetskoncentrat.

1,5-3 timmar före träning eller tävling är bästa tidpunkten att dricka rödbetsjuicen. Effekten kvarstår i åtminstone 6 timmar. Många fyller på med nitrat under ett långlopp. Det kan också vara bra att ladda upp med en daglig dos 3-7 dagar före en tävling.

Fördelen med koncentrat är förstås att man inte behöver dricka så stor mängd. En populär sort innehåller exempelvis 0,4 g nitrat per dl.

Koka inte rödbetorna

Nitraterna i rödbetorna är vattenlösliga. Det innebär att om du kokar rödbetorna och häller bort kokvattnet förlorar du mycket av nitraterna. Ugnsbaka, ångkoka, råriv eller pressa dem istället.

Eftersom rödbetors nitratinnehåll varierar är det svårt att säga hur många rödbetor du behöver äta för att få i dig 0,3-0,5 g nitrat. Som jämförelse kan nämnas att till 1 dl okoncentrerad rödbetsjuice av en viss sort på marknaden används cirka 1,5–1,6 hg rödbetskross.

Tänk på:

  • När man dricker så stora mängder rödbetsjuice bör man göra uppehåll emellanåt för att effekten inte ska avta, vilket den kan göra efter två veckors regelbunden användning.
  • Koncentrerad rödbetsjuice kan vara starkt för magen för vissa. Späd ut med lite vatten först och prova dig fram.
  • Använd inte bakteriedödande munsköljmedel eftersom munbak­te­rier deltar i omvandlingsprocessen.
  • Barn under 1 år ska inte äta eller dricka nitratrika livsmedel. Den som är gravid, har någon sjukdom eller äter medicin bör rådgöra med sin läkare före kostomläggning.