Rödbetsjuice kan sänka kärlåldern

Risken för artärstelhet, åderför­fettning och belastning på kärl och hjärta kan minskas om du tänker på vad du äter.

Mat som rekommenderas för dig som vill ha en hälsosam livsstil och god hjärt-kärlhälsa är grönsaker, frukt, bär, baljväxter, mejeriprodukter med låg fetthalt, fullkorns­produkter, fisk samt omättade fettsyror, som finns i exempelvis olivolja. Ta det försiktigt med mättade fettsyror, rött kött, salt och alkohol. Sötade drycker är bäst att låta bli.

Lägre blodtryck
Rödbetsjuice har visats sänka blodtrycket genom att kväveoxiden, som bildas i kroppen från rödbetans nitrater, påverkar muskellagret runt kärlen så att det slappnar av och blodkärlen vidgas så att blodet kan flyta lättare. Detta i sig samt kväve­oxidens antiinflammatoriska effekt minskar risken att plack utvecklas på insidan av kärl­väggarna och på så sätt förebyggs åderförfettning.

Mindre stela artärer
I en engelsk forskningsstudie deltog 64 patienter med högt blodtryck. Försöken visade inte bara blod­trycks­sänkning utan också bättre funktion hos det innersta cellagret i blod­kärlen och minskad stelhet i artärerna. Forskarna föreslog att den senare effekten skulle kunna bero på minskad oxidativ stress och hämmad bildning av inflam­matoriska AGE-ämnen.

Sänkt risk
I andra studier har man sett att även blodfetts­samman­sättningen och insulinkänsligheten har förbättrats av rödbetsjuice. Därigenom minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

Kväveoxidproduktionen i kroppen har betydelse för många viktiga biologiska processer. Källor är amino­syran L-arginin samt nitrater och nitriter. Med åldern eller vid vissa sjukdomar kan bildningen från L-arginin bli störd, och kostbaserade nitrater blir då en än viktigare källa till kväveoxid.

Rödbetor och gröna bladgrön­saker är rika på nitrater som omvandlas till kväveoxid. Anti­oxidanter och andra ämnen från frukt, bär och grönsaker kan gynna denna kväveoxidbildning. Anti­oxidanterna kan minska även andra riskfaktorer, vilket främjar god hjärt-kärlhälsa.


Källor:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25421976
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27278926
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28203456